מאמרים

איך עושים מסחר הוגן? - המשך המאמר

כאן נכנסת חשיבה לטווח הרחוק לתמונה. אם הקונה ירגיש שהוא לא נהנה מן העסקה שבה לקח חלק אם קניית כסא מנהלים שעליו ישב בשנים הבאות, תחרט בזכרונו כארוע בלתי הוגן ואם אותו סוחר יאסוף לאורך זמן לקוחות שיחושו כלפיו תחושות דומות הוא לא ישרוד שנים רבות במקצוע. על מנת להיות סוחר שממתג את עצמו כהגון ושנח לעשות איתו עסקים, אתה צריך לתת ללקוח שלך לפחות את ההרגשה הטובה שאתה מצפה להפיק מן העסקה ואולי אפילו עוד קצת. לקוח מרוצה זה לקוח שחוזר לקנות שוב.

המסחר בימי קדם בוסס על סחר חליפין בין שני בעלי אינטרס. מה שאומר שלא היה מדד של שווי אלא מדד של הזדקקות לשרות או לחפץ. אם אחד הצדדים היה זקוק לדבר מה הוא היה צריך לנסות ולספק לצד השני את מה שיש לו מצד אחד ובלבד שגם הצד השני יפיק ממנו תועלת. לא היו שיקולים של רווחיות והתעשרות וצבירת נכסים. לא שלא היינו עדים לסיפורי עושק ורמיה בימי התנ"ך אבל בבסיס המסחר היה הרבה יותר הגון ומסודר.

כיום העולם הוא הרבה יותר מסחרי והרצון של בני האדם לרכוש ולצרוך הוא רצון בלתי נשלט כמעט. עם כזה דרייב לקניות אין פלא שהסוחרים מתקשים לבלום את התאווה שלהם ואין להתפלא כי גם הלקוחות מוכנים להשאיר את "התחתונים" בחנות ובלבד שתסופק תאוותם.

חזרה לחלק ראשון